måndag 3 maj 2010

INSEKTER

kom tvåa i en poetry slam-tävling med den här texten:

Vi krossar allt med våra bara händerhuden mot tegelväggen och
några rivsår får man faktiskt räkna med/
dagen blir natt och natten blir jag
svart
mörk
kall
varm
ljummen
det är ett system vi inte kan göra något åt och/
någon dag brister det
någon dag brister allt/
dysfunktionell defekt och missförstådd
du jag och alla andra
anförtrodd obebodd
tom och förstenad
det är du jag och alla andra
ingen/
är/
perfekt/
Fäster dig på kroppen stjälken stjälper/
du är spindlar och du krälar hela tiden närmre
äter dig inåt lämnar märken
jag är köttig och svårläkt/
utfläkt nerkräkt
hör röster som säger: det här är inte bra det är destruktivt osunt
man skall icke leka med insekter insikter verklighetsflykter
tänker på hur du rycker
bort dig
från mig
lämnar märken/
trycker huvudet mot marken skadar hjärnbarken
tömmer inälvor
lämnar utsagor
slagord
pratar så mycket att jag får magont
lösgöra bortföra
förstöra
det är inte marken du står på
det är livet under den
insekter insikter livsflykter/
du bara rycks med

7 kommentarer:

  1. fantastisk

    SvaraRadera
  2. du är så himla duktig.

    SvaraRadera
  3. helt otroligt fantastiskt vad du är duktig. på allt det där med ord.

    SvaraRadera
  4. dör lite, igen. dina texter är helt jävla fantastiska.

    SvaraRadera
  5. jag förstår den inte riktigt..

    SvaraRadera
  6. det här är en av de bästa sakerna jag har läst i hela mitt 18åriga liv. vilken kvinna!

    SvaraRadera
  7. brukar inte gilla dikter, men jag gilla den här väldigt mycket!

    SvaraRadera