onsdag 10 november 2010

den kvällen jag träffade dig, gick du hem med en annan tjej

I

Till en början iakttog jag dig på avstånd
följde varenda millimeter lång rörelse


hur fingrarna sakta rörde sig över gitarrhalsen
hur jag önskade att det var dina läppar och min hals

minns när jag pratade med dig på riktigt första gången
delade stol på en trång krog mitt i ett hejdå-kalas
för vem spelade ingen roll


(för henne du kysste samma natt)

Konstruktionen; hur din kropp sväljer hela mig i en kram
hur ditt ansikte tittar så milt på mig
hur ofarligt det känns att
le tillbaka
hur jag önskar att jag aldrig lämnade de omfamnande armarna
hjärtat som slår hårdare än någonsin


-


man kan gå upp på morgonen
ställa klockan lite för tidigt
somna om
äta frukost
sminka sig; göra sig fin; jättefin
man kan gå till skolan
man kan åka hem igen
man kan leva i slentrian
man kan aldrig stanna upp eller stå still hela tiden
man
kan
längta till något så himla mycket för att
sedan se det spricka som tunt tunt glas

man tittar på när allting rasar
låter hela världen gå sönder framför ens ögon
bara för att man är

Bara för att man sitter still och inte gör någonting
bara för att man inte vågar
för att man bara kan skriva ord
inte säga dem
inte vara

-

I ett sms skrev jag,
”Vad gör man med ett hjärta som längtar ut om allt känns omöjligt?”

tänkte att den enda som kan svara på det är jag
och det enda svaret är handling och handling är lika svårt som
kommunikation
lika svårt som att prata som att göra som att krama

om kroppen inte är fylld med berusningsmedel innan du startar en konversation så kommer den definitivt sluta omgående

om du intagit diverse berusningsmedel på en trång krog på söder
innan du delar stol med någon vars hjärta du vill åt så kommer konversationen aldrig sluta

(jag har inte råd att supa varje dag)


-

vet du att
jag stänger in mig i mig själv för att jag är rädd för att konversera

att jag ger upp innan jag kastat mig ut

att jag hamnar i ett tillstånd där inga ord hjälper

att jag imploderar, magen liksom sugs inåt och hjärtat bankar på bröstkorgen

vet du att det här händer varje gång jag blir kär

vet du varför?
jag lämnar svarskolumnen tom.

2 kommentarer: