fredag 12 november 2010

den kvällen jag träffade dig, gick du hem med en annan tjej

II
vi tömmer våra plånböcker när vi springer genom natten
dansar på ett främmande dansgolv till bekant musik och
jag tänker på dig då
när vi går ut och röker tänker jag på dig
när jag tittar mig omkring efter någon vemsomhelst
tänker jag på dig
ditt ansikte sydde jag varsamt fast på min näthinna
nu finns du överallt

-

Jag frågar henne om jag är en idiot
om jag gör fel
om det är rätt att
känna så mycket som jag gör
hon svarar att man är en idiot om man inte vågar kasta sig ut


jag har skrivit om det någon gång
att man måste våga kasta sig ut
så jag sväljer mina egna ord och låter dem smälta i magen

-

somnar med gråten i halsen
vaknar med hjärtat utanför bröstkorgen
jag kunde inte sova på hela natten för hjärtat ville ut


(jag sov hela natten och drömde om dig och hjärtat var redan ute då
det lossnade någon gång mellan
”om jag var lika fin som henne” och ”om du var lika ful som jag”)

-

Hjärtats kundtjänst är för tillfället överbelastad, återkom gärna senare

Du har kommit till hjärtats kundtjänst och placerad i kö
ditt kö-nummer är 1234567890 Var god dröj

Så jag väntar
räknar 1234567890
och när jag kommer fram hörs ett långt pip sen klick sen är det slut
slutsatsen av detta är att det finns ingen kundtjänst för hjärtat
ingen vet bättre än du själv

(och vad vet du egentligen?)

-

när jag väntar på någonting
går hela min vardag i bitar om
allt inte går enligt min plan
så om jag
planerar att ta bussen 56
och därefter tvingas ta den 58
så vill jag gärna skylla på någon annan för att
min frisyr föll ihop
jag missade bussen båda bussarna
kom försent
slutade känna mig nöjd för att min frisyr föll ihop

och om jag
inte lämnar huset prick fyra minuter
innan bussen kommer
om jag tvingas vänta en minut extra och därmed
riskera försening och att missa bussen
så är dagen förstörd och
detta på grund av att jag måste anpassa mig
till någon annans okontrollerade vardag
allt
måste
vara
precis
och exakt
aldrig någonsin chansa eller ändra planer


-
med dig
tar jag allt lite som det kommer

och
det går inte bra alls

-

2 kommentarer:

  1. Du är så oerhört duktig på att skriva!

    SvaraRadera
  2. vad fint, att det rör dig i hjärtat - det jag skriver. och att du tycker att det är fint. det gör mig glad. känns enklare att våga fortsätta vara ärlig, så som jag är, då. pus. pus. och detsamma.

    SvaraRadera